Slottet, 1961 (b)

Slottet, 1961 (b)

 

Premiär: 19 september 1961

Regi: Ingrid Korposoff
Bearbetning: Max Brod
Översättning: Tage Aurell
Dekor: Johan Löfmarck
Dräkter: Ulla Bode-Parkdal

K.: Lars Korposoff
Frieda: Li Hertzman-Ericson
Jeremias: Christer Banck
Arthur: Hans Ernback
Värdinnorna: Elisabeth Rylander
Olga: Lolo Lagerhjelm
Amalia: Margareta Kjäck
Barnabas: Jan Roland Nyman
Barnabas föräldrar: Signe Stade, Jonas Falck
Mizzi: Adele Frejrud
Momus: Bengt Tuikkanen
Bürgel: Bengt Tuikkanen
Schwarzer: Bengt Tuikkanen
Kommunalordföranden: Bengt Tuikkanen
Läraren: Bengt Tuikkanen

frieda

Lars Korposoff som K. och Li Hertzman-Ericson som Frieda (Faksimil från Ny Tid 20 sept 1961)

Kafkas roman Slottet

(Se Slottet, 1953)


Människan contra samhället

Fem månader efter det att Radioteatern sänt Slottet spelades pjäsen av Atelierteatern i Göteborg. Atelierteatern hade i likhet med Teatern i Gamla Stan och Marsyasteatern i Stockholm samt Lilla Teatern i Lund på femtiotalet startats som ett alternativ till institutionsteatrarna. På dessa små experimentscener fick ofta unga skådespelare och regissörer tillfälle att pröva vingarna inför en ofta lika ung publik.

Initiativet till att spela Slottet kom från teaterchefen och regissören Ingrid Korposoff (1926–1963), som hade ett förflutet som dansare och hade verkat inom teatern i Tjeckoslovakien och Tyskland. I likhet med Ingmar Bergman (Se Slottet, 1953) och Eddie Stenberg (Se Slottet, 1961 (a)) valde Korposoff att utgå från Max Brods dramatisering (Se Slottet, 1953), men till skillnad från dem föredrog hon att spela stycket i dess helhet. Korposoff inkluderade alltså scenen där K. samtalar med slottstjänstemannen Bürgel samt Brods försonliga slut, i vilket de som församlats kring den föregivne lantmätarens grav får veta att han beviljats tillstånd att vistas och arbeta i byn. I en intervju gjord av Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning några dagar före premiären berättade Korposoff att repetitionstiden varit en av de mest krävande hon upplevt:

”Pjäsen är ej heller lätt att arbeta med, men oerhört stimulerande, då det ges så många möjligheter att tolka replikerna och nyanserna. Den behandlar främlingskapets problem eller människan contra samhället.”

ingrid-002Ingrid Korposoff

Pages: 1 2