Förvandlingen, 2016 (a)

Förvandlingen, 2016 (a)

Premiär: 27 januari 2016

Regi: Carl Knif
Bearbetning: Christoffer Mellgren
Scenografi: Erik Salvesen
Kostym: Karoliina Koiso-Kantila.
Ljusdesign: Tom Laurmaa
Ljuddesign: Janne Hast
Mask: Pirjo Ristola

I rollerna: Patrick Henriksen, Misa Lommi, Niklas Åkerfelt, Simon Häger, Anna Stenberg

Patrick Henriksen som Gregor Samsa (Foto: Yoshi Omori)

Kafkas novell Förvandlingen

(Se Förvandlingen, 1970)

Gregor Samsa dansar igen

I september 2015 hade Joseph Sturdy satt upp Förvandlingen som en dansföreställning. Och den 27 januari 2016 hade finländska Svenska Teatern i Helsingfors premiär på en kombinerad dans- och teaterversion av Förvandlingen. Det var den finlandsvenska koreografen och dansaren Carl Knif som stod för regin, och för bearbetningen svarade Christoffer Mellgren. Enligt teaterns hemsida skulle det bli en föreställning som ”granskar familjen som enhet och de krafter som kan rubba den harmoniska familjedynamiken”.

Samsas förvandling till insekt illustrerades inte övertydligt. När publiken mötte honom (Patrick Henriksen) hade han armar och ben intrasslade i en stol, vilket dock inte hindrade honom att rumstera fritt på scenen. Hans rörelser var mjuka och organiska – stundtals akrobatiska – medan de övriga familjemedlemmarna tedde sig stelt docklika. Knifs tolkning av dramat innebar i mångt och mycket en kritik av det kapitalistiska samhället. Budskapet var att Gregor Samsa förlorade sitt människovärde när han inte längre hade kraft och förmåga att sköta sitt arbete och försörja sin familj. Med hänvisning till att han inte längre drog in pengar kallades han åtskilliga gånger under föreställningen ”onyttig” och uteslöts steg för steg ur gemenskapen. Föreställningens främste representant för det samhälleliga förtrycket var fadern (Niklas Åkerfelt). Han föraktade svaghet och tvingade till och med ut sin astmatiska hustru (Simon Häger) på arbetsmarknaden. Mest sympati för Gregor visade traditionsenligt systern (Misa Lommi) som dock även hon svek brodern mot slutet av dramat. Svenska Teatern introducerade också en femte rollfigur på scenen. Det var en graciös figur (Anna Stenberg) som klädd i svart oförklarat gjorde entré och på något sätt utlöste Gregors förvandling från människa till insekt.

Efter att ha sett föreställningen i samband med Tammerfors teaterfestival skrev Lars Ring i Svenska Dagbladet att Förvandlingen utan att vara övertydlig var ”komisk, ekvilibristisk och utan pekpinnar”. Och han fortsatte:

”’Förvandlingen’ är en välgjord, framdansad befrielsetragedi som spränger alla gränser.”

Niklas Åkerfelt som fadern, Simon Häger som modern och Misa Lommi som systern (Foto: Yoshi Omori)