Förvandlingen, 2006

Förvandlingen, 2006

Premiär: 4 september 2006

Regi: Johanna Larsson
Bearbetning: Steven Berkoff
Översättning: Samuel Ek
Scenografi: Linda Wallgren
Kostym: Linda Wallgren
Musik: Jens Linell, Ulf Klarström, Pontus Torstensson, Björn Klarström, Martin Molin

Gregor: Daniel Isakson
Greta: Hanne Ekström
Fru Samsa: Andreas Salomonsson
Herr Samsa: Anna Runa Kax
Prokuristen/Hyresgästerna: Mari Persson

 Daniel Isaksson som Gregor Samsa (Foto: Pontus Johansson)

 

Kafkas Novell Förvandlingen

(Se Förvandlingen, 1970)

Nya teaterformer

Steven Berkoffs engelska dramatisering av Förvandlingen hade haft premiär 1969 på Round House i London. Till Sverige kom hans Metamorphosis första gången 1985, då tre unga svenska skådespelare och deras engelska kollegor framförde stycket på engelska på Victoria i Malmö. En brittisk teveproduktion av pjäsen från 1987 sändes också i Sveriges television i juli 1991. Ett visst inflytande hade Berkoffs Metamorphosis dessutom på Linus Tunströms uppsättning av Förvandlingen på Galeasen 1994. Men det var inte förrän hösten 2006 som en mer texttrogen version av Berkoffs bearbetning i sin helhet spelades på svenska.

Det var den nybildade Göteborgsgruppen PLAY Teaterkonst som valde Berkoffs dramatisering av Förvandlingen till sin debutföreställning. I pressmeddelandet inför premiären av Förvandlingen gjorde PLAY Teaterkonst följande deklaration:

”Vi vill utmana teaterbegreppet och teaterns traditionella form; skapa nya teaterformer: Vi tror på teatern som en helande och stärkande kraft i samhället.”

Översättningen av Berkoffs dramatisering var gjord av Samuel Ek, som studerat till dramaturg vid University of Leeds i England, och för regin svarade Johanna Larsson, som redan på gymnasiet hade satt upp en egen bearbetning av En svältkonstnär som projektarbete. Vad var det hos Kafka som lockade henne? Larsson berättar:

”Jag tilltalades av flödet i hans berättande. Man kastas in i berättelserna. Jag drogs till det absurda och surrealistiska men såg också paralleller mellan Joakim Pirinen och Kafka. Om Kafka tecknade skulle han nog teckna som Pirinen. Han fyller tomrummet med svart och har samma detaljrikedom som Kafka.”

Och hur kom det sig att valet föll på Berkoffs Förvandlingen, när PLAY Teaterkonst skulle debutera? Larsson svarar:

”Berkoffs dramatisering motsvarade den nya teatergruppens estetiska ideal och förhållningssätt till teaterarbete. Förvandlingen erbjöd möjlighet att testa vår ambition att alla element i föreställningen – skådespelet, ljuset, musiken – ska samverka och bilda en större enhet. Ett plus ett blir tre! Varje element ska få ta plats samtidigt som det samverkar med de andra. Föreställningen blir som ett partitur. Musikens och skådespelarnas interaktion är som skriven i ett notsystem.”

Pages: 1 2 3 4