A cup of Kafka, 2014

A cup of Kafka, 2014

Premiär: 12 mars 2014

Regi: Kenneth Bodin och ensemblen
Bearbetning: Kenneth Bodin, Maria Fahl-Vikander
Scenografi: Lars-Johan Edström och ensemblen
Musik: Erik Jensen
Ljus: Simon Johansson
Ljud: Joline Tallstig

Medverkande: Jacob Hellichius, Karin Fichtelius, Mikael Fjelldal, Lydia Sjöberg och Kenneth Bodin.

Affisch till A cup of Kafka (Design: Tommy Ingberg och Ingela Ljung)

Kollage

Två ensembler hade tidigare tillämpat tekniken att ställa samman olika texter av Kafka till föreställningar. GöteborgsOperan hade 2005 gett K. Beskrivning av en kamp och Allikateatern hade 2008 spelat Kafka 125. Och i mars 2014 hade den fria teatergruppen Nyköpings Stads Teater premiär för sitt kollage A cup of Kafka. Gruppen hade funnits sedan 2010 och satt upp såväl egenskrivna föreställningar som Shakespearepjäser. A cup of Kafka spelades tre gånger på Teater Sörmlands källarscen i Nyköping och gavs kort därpå två gånger i Teater Jaguars lokaler i Göteborg. Idén till A cup of Kafka hade skådespelaren och regissören Kenneth Bodin fått under en tågluff i Europa. I programbladet förklarade han:

Ju mer jag grävde mig in i Kafka värld, desto mer insåg jag hur passande mitt tanketema var för just Franz Kafka, vars hela liv tycks ha bestått av löst sammansatta fragment: ofärdiga texter, översvämmande anteckningsblock och en livssituation som gjorde att han aldrig fullt ut fick ägna sig åt det han älskade som mest, att skriva berättelser.”

Inför premiären intervjuades Bodin samt skådespelarna Karin Fichtelius och Jacob Hellichius av Södermanlands nyheter som skrev att Nyköpings Stads Teater skulle bjuda på en ”nyanserad bild av Kafka”. Han har blivit känd som författaren som inte heller hade det så roligt men enligt Bodin finns det också mycket berättarglädje i hans texter. Fichtelius kände en ”skräckblandad fascination för Kafka verk” och Hellichius konstaterade att Kafka aldrig låter läsaren komma undan. Hellichius fortsatte:

Han ställer omedvetet krav på den som läser hans texter att verkligen dras med i berättelsen och våga dyka ner i hans tankar.”

Föreställningen A cup of Kafka var uppdelad i två akter. Första akten inleddes med att författaren Franz Kafka satt vid sitt skrivbord och försökte skriva. Han distraherades dock av tankarna på sin fästmö Felice Bauer som gestaltades av en liten docka i en sekvens utformad som ett skuggspel. Därefter följde en kavalkad av scener som omväxlande var hämtade ur hans berättelser och hans privatliv. I ett avsnitt var familjen Kafka församlad för att spela kort. Fadern domderade, modern försökte släta över och Franz bara led. De olika scenerna ackompanjerades emellanåt av humoristiska musikinslag med sång och gitarr. En enda scen föll en smula ur ramen. Hellichius Kafka söp sig full. Något sådant var helt otänkbart i den verklige Kafkas fall, eftersom han var nykterist och renlevnadsivrare. Andra akten upptogs till största delen av en dramatisering av romanen Slottet. När publiken kom in efter pausen var scengolvet täckt av hopknycklade pappersark, som skulle föra tankarna till Kafkas självkritiska attityd till sitt skrivande men som samtidigt fungerade som snö på marken.

I Kafkas hjärna

Efter premiären skrev Kattis Streberg i Södermanlands Nyheter att A cup of Kafka gjorde ett kaleidoskopiskt intryck och att det stundtals var svårt att hänga med i pjäsens snabba vändningar. Och hon utvecklade:

Det är som ett möte mellan ’Alice i underlandet’ och den amerikanska filmen ’ I huvudet på John Malkovich’”

Men Nyköpings Stads Teater hade ändå lyckats fånga stämningen i Kafkas författarskap. Streberg sammanfattade:

Jag gissar att det är ungefär så här det skulle sett ut om man lyckats ta sig i Kafkas hjärna.”