Redogörelse framlagd för en akademi, 1974

Redogörelse framlagd för en akademi, 1974


Premiär:
16 september 1974

Regi:
Thomas Mellgren
Översättning: Bengt Chambert

Röde Petter: Åke Hellberg



Kafkas novell Redogörelse framlagd för en akademi

(Se A report to an Academy, 1969)


Redogörelse framlagd för skolungdomar

Den första svenskspråkiga uppsättningen av Redogörelse framlagd för en akademi gjordes av Åke Hellberg (f. 1944), som för Riksteatern hösten 1974 turnerade med Moliéres Don Juan och i samband därmed gjorde ett tiotal skolföreställningar av Kafkas berättelse. Hellberg och regissören Thomas Mellgren hade letat efter en pjäs som skulle kunna göras vid sidan om uppdraget för Riksteatern. Deras krav var att texten skulle ha ett visst djup men samtidigt vara möjlig att spela för en ung publik. När de fann Kafkas berättelse om Röde Petter i Bengt Chamberts översättning, fascinerades de båda av den och beslutade sig för att omarbeta den till ungdomspjäs. Premiären skedde på Mullbergsskolan i Skellefteå den 16 september 1974. Därefter spelades pjäsen också i bl a Gävle och Avesta. Hur tänkte sig då Hellberg att Röde Petter skulle framställas?

”Jag funderade mycket över om gestalten verkligen var en apa eller om han kanske rentav var en mentalpatient. Jag bestämde mig till slut för att han varit apa – men kanske bara i sin egen föreställningsvärld! Följaktligen anlade jag ingen mask eller betedde mig som en apa. Jag kom in som en vanlig människa. Kläderna var bara lite fel. En aning ålderdomliga. Under föreställningen knäppte jag upp byxorna vid ett tillfälle och visade ärret, och då blev också pälsen synlig. Detta var det enda ”apiga” inslaget. Men jag tänkte mig att det skulle kunna ha varit på det sättet att rollfiguren själv satt dit håret. Det överlämnade jag åt publiken att avgöra. Jag föreställde mig också att rollfiguren gjorde varje publik till en akademi, för vilken han skulle förklara sitt ställningstagande: han hade rätt, han hade verkligen varit apa!”

 

Åke Hellberg


Hellbergs föreställning uppmärksammades med en notis i
Dagens Nyheter och en kort recension i Gefle Dagblad. I sin anmälan i Gefle Dagblad skrev Björn Widegren att det troligen inte var många som läst Kafkas Redogörelse framlagd för en akademi, och att det därför var lovvärt att Riksteatern ”dristat sig till att sätta upp den novellen till en monolog”. Widegren fann också att föreställningen framfördes ”på bästa kamerala prosa”, något som ”Kafka var expert på”.